Møtet 16. mars 2011

Author:
Svennik (Høyer)
Published on:
16.03.2011
Abstract:

"Ski-VM 2011" Egil Storaas, Markeds- og kommunikasjonssjef Ski-VM 2011

Content:

Møteåpning

  • Presidenten Kirsten (Bugge Thorkildsen) ønsket alle velkommen, særlig tidligere kollega Egil Storaas som skulle holde foredraget.
  • Noen får rotary-saker: Rotaract Oslo inviterer til quiz night 12. April.
  • Oslo Rotary inviterer til en vårtur til Finnskogen og Värmland 27.-29. mai. Selma Lagerlöfs Mårbacka etc.

Medlemmer tilstede: 25 (14 middager)

Gjester

  • Egil Storaas, foredragsholder
  • Arne-Kristian Dehli, Holmenkollen RK
  • Bård Tobiasson

Merkedager: Nils (Grøholdt), Kai (Didriksen)

Lysetenner

  • Arne (Corneliussen) kom nærmere inn på situasjonen i Midtøsten. Hans spådom for forretningsmenn som er engstelig for sine investeringer er at Gadaffi blir sittende.
  • Han ville tenne et lys for Japan - et land han var meget glad i.

Ekstraordinær sak

  • Knut Sverre (Søraas) godt støttet av presiden Kirsten (Bugge Thorkildsen) presenterte en plan om at Skøyen RK kjøpte to  shelterbokser, som kunne tjene som nødbolig, til Japan. Meget tydet på at Japan ville godta en slik hjelp. Sheltebokser hadde allerede blitt sendt dit tidligere av andre.
  • Kr. 10 000,- ble bevilget til formålet med akklamasjon.

Tigrisen

  • Karl (Stenhagen) takket varmt for den tore bukett med roer han fikk fra klubben på sin 75-års dag.
  • Ragnar (Østrem) kunne ikke lenger invitere til champagne på sin terrasse, men anbefalte varmt en drink på sin gressplen.
  • Finn (Bjerke) mintes Japan, et land han hadde reist meget i hadde et nært forhold til.

Foredraget - "Ski-VM 2011" - Egil Storaas, Markeds- og kommunikasjonssjef Ski-VM 2011

  • Kirsten (Bugge Thorkildsen) introduserte foredragsholderen som en kollega i markedsføring og journalistikk, fra Aftenposten etc.
  • Egil Søraas sa målsetningen for Verdensmesterskapet var å gjøre det på en litt annen måte, der utøverne og publikum ble dratt inn i begivenhetene i større grad enn før og på en nye måter, bl.a. gjennom oppvisninger og medaljeutdelinger foran Universitetet.
  • VM 2011 ble organisert som et aksjeselskap, med eget styre, generalforsaling etc.
  • Norges Skiforbund eide seksti prosent, og Skiforeningen eide 40 prosent av aksjene i arrangementet.
  • Vi spurte oss selv: hvem skal vi være til for? - Hva leverer vi dem? - Hva særpreger oss? - Hva drømmer vi om?
  • Vi tok sikte på å informere mediene grundig og regelmessig. NRK ble trukket inn som en medarbeider i utformingen av arrangementet fra begynnelsen av.
  • 2 600 søkte om å delta som frivillige, 2 200 fikk "jobben"
  • Blant de fremste frivillige var den kongelige familien med Kong Harald i spissen.
  • Kronprins Håkon Magnus var ivrig med i planleggingen helt fra begynnelsen av.
  • Vi valgte sponsorer og leverandører av suvenirer etc. blant selskaper som flammer for skiidretten
  • Vi hadde enkelte andre arrangementer for bl.a. å lansere norsk mat (Eat Norway)
  • Våre emosjonelle verdier var at arrangementet skulle være begeistrende og vise raushet.
  • Vi ble honorert med 1.2 millioner tilskuere. Målsetningen var 370 000 (som i Trondheim).
  • Lørdag 5. Mars var det 100 000 mennesker ute på Karl Johan under medaljeutdelingene.
  • De rasjonelle verdiene var å være framtidsrettet og smidig profesjonelle, unngå for tydelig sjåvinisme og huske på at dette var et internasjonalt mesterskap med 500 utøvere fra 49 nasjoner.
  • Men likevel: for hver norsk gullmedalje ble det ringt med klokkene i kapellet, ukjent av hvem.

Spørrerunden

  • Hilde (Hamre) ville vite hva man gjorde med alt søppelet, og fikk til svar at en liten hær av oppryddere var på plass mandagen etter, og at barna fikk vite at de ikke måtte spise snø pga forurensning fra øl og annet.
  • Lise (Høst) lurte på om det var syv  Midstubakker, og fikk til svar at ved årets slutt skulle det stå et anlegg med fem bakker i Midtstuen, den minste med et kritisk punkt på fem meter.
  • Per Gustav (Lindeberg) mente at NRK overdrev VM i sine sendinger, med de samme scenene om igjen og om igjen. Selv om han synes NRK var bra ble det for meget sport. Det var bra VM var over.
  • Det ble også påstått fra salen (av hvem?) at visstnok hadde VM kostet hver Osloborger 20 000 kroner. Det ble svart at selve arrangementet hadde gått med overskudd som kunne pløyes tilbake i skiidretten. Men tilbake sto Holmekollbakken - tipp moderne tegnet av et engelsk-dansk arkitektteam (med god innsikt i hoppsporten?) - den mest moderne langerennsarena og et rekrutteringsanlegg for hoppsporten i Midtstuen.

(Svennik Høyer)

##################################################### #####################################################